Nieuwsbrief
Column Gijsbert van Lomwel
 
Kennismenu UWV is verrassend veelzijdig
Recent nam ik deel aan een brainstormsessie met beleidsmakers en wetenschappers. De sessie, georganiseerd door een grote subsidiegever (Stichting Instituut GAK), had als doel relevante onderzoeksvragen binnen het domein van de sociale zekerheid te inventariseren.

Al pratende kwam dezelfde vraag in verschillende vormen 3 keer naar boven; hoe vergaat het mensen in de Wajong en de WIA, gegeven dat sinds het begin van dit millennium de arbeidsongeschiktheidswetgeving steeds meer op activering is gericht? Een interessante vraag, maar ook een die al voor een groot deel ontgonnen is, onder andere door UWV. Het bleek dat ik in een gezelschap verkeerde dat de jaarlijkse UWV Monitor Arbeidsparticipatie nog niet kende. Die monitor bevat zeker niet het antwoord op alle vragen over hoe het mensen in Wajong en WIA vergaat, maar geeft wel een jaarlijks bijgewerkt overzicht van hoe de arbeidsparticipatie van mensen met een beperking zich ontwikkelt sinds 2008.

Nuttig inzicht

Dit voorval illustreerde voor mij het belang om alle kennis en inzichten die UWV heeft zo goed mogelijk te ontsluiten. En er is zoveel; op alle aspecten van onze dienstverlening ontwikkelen we kennis. Om een paar voorbeelden te geven. Voor mensen in de Ziektewet hebben we verschillende interventies getest; allemaal niet beter dan de reguliere begeleiding. Niet het gehoopte resultaat, maar wel een nuttig inzicht. We krijgen zicht op het effect van onze WIA- begeleiding op arbeidsparticipatie. Van de effecten van onze WW-begeleiding weten we al veel meer, met nu recent de eerste tekenen dat de specifieke begeleiding van oudere werkzoekenden werkhervatting bevordert.

Klikgedrag

Ook doet UWV doorlopend customer journeys, is er een online klantenpanel en analyseren we het klikgedrag op onze websites – onze kennis over de beleving van de klant reikt dus al veel verder dan het periodieke rapportcijfer dat klanten ons geven. In het verlengde weten we proefondervindelijk hoe we met de toonzetting van onze communicatie het gewenste gedrag bij klanten bevorderen.

To-do-lijst

Als laatste voorbeeld wil ik noemen dat we steeds meer kennis opdoen over hoe UWV een rol kan spelen bij (dreigende) financiële problematiek van klanten. We hebben empirisch vastgesteld dat het hebben van schulden het zoekgedrag van klanten ernstig belemmert en weten ook wat klanten van ons verwachten als deze problematiek bij hen speelt.

En dan noem ik nog niet eens alle inzichten die UWV heeft over vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Wat zijn kansberoepen, hoe verhouden vraag en aanbod zich, wat zijn de verwachtingen voor de nabije toekomst; UWV kan het u vertellen. Nog onbeantwoorde vragen zijn er natuurlijk ook; die zetten we, mits voldoende relevant voor UWV, op onze tweejaarlijkse kennisagenda, een soort to-dolijst van uit te voeren onderzoek.

Kennis delen

Al deze kennis ontsluiten we op onze website, www.uwv.nl/kennis. Ik geef toe, op die website wordt het u niet altijd makkelijk gemaakt om het antwoord te vinden. Het verbeteren van die website heeft onze aandacht, maar ook veel voeten in aarde. Om de meest recente toevoegingen op de website onder uw aandacht te brengen, hebben we deze UWVKennisnieuwsbrief. Met voor u de mogelijkheid om (berichten in) de nieuwsbrief te delen met mensen uit uw eigen netwerk. Ook op andere manieren proberen we via slim gebruik van social media onze kennis beter met u te delen.

Mocht u toch niet kunnen vinden wat u zoekt, mail dan gerust uw vraag naar kennis@uwv.nl. Want wellicht dat de gek meer kan vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden: u bent niet gek en UWV is niet dom.

Gijsbert van Lomwel, juni 2017


 Gijsbert van Lomwel Gijsbert van Lomwel

Hoofd Kenniscentrum UWV

Twitter: @GvLomwel


Terug naar de volledige UWV Kennisnieuwsbrief juni 2017 >>
 
UWV beschikt over veel kennis en deelt die graag. Deze digitale UWV Kennisnieuwsbrief informeert u over recente ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en attendeert op nieuwe arbeidsmarktpublicaties en andere kennispublicaties van UWV.

De nieuwsbrief komt elke maand uit.
UWV beschikt over veel kennis op diverse gebieden. We onderscheiden 4 hoofdgebieden. Deze kennen een eigen kleurcodering. Zo kunt u snel zien op welk gebied een publicatie betrekking heeft.
 
Kennis over ontwikkelingen in de sociale zekerheid
 
 
Kennis over arbeidsmarkt en arbeidsparticipate
 
 
Kennis om de dienstverlening verder te professionaliseren
 
 
Kennis over financiële aspecten van de sociale zekerheid
Reacties zijn welkom via: kennis@uwv.nl